wsh.net.pl

Wyższa Szkoła Handlowa – studiuj razem z nami

Jak często robić powtórki? Skorzystaj z krzywej Ebbinghausa

Z licznych sposobów, które pomagają nam się uczyć szybciej, niestety nie będzie żadnego pożytku, jeżeli to, co przyswoimy, szybko zapomnimy. Ludzie często zadają sobie pytania takie jak: co zrobić, by wiedza nie uciekała z głowy? Jak zapamiętywać na dłużej, albo i na zawsze? Co może skutecznie pomóc poprawić naszą pamięć? Z pomocą przychodzi krzywa Ebbinghausa. Sprawdź, co to takiego, jak można ją wykorzystać w procesie nauki i zapamiętywania oraz czy zawsze powinniśmy na niej polegać.

Co to jest krzywa Ebbinghausa i czy powinniśmy się nią zawsze kierować?

Niemiecki badacz Hermann Ebbinghaus stworzył tak zwaną krzywą zapominania, która pokazuje, kiedy ludzie zapominają daną wiedzę. W trakcie swoich badań kazał on uczestnikom eksperymentu, aby uczyli się sylab niemających żadnego znaczenia – wszystko po to, by dana wiedza nie miała szans na zahaczenie się w mózgach badanych i nie skojarzyła się im z niczym. Eksperyment ten został przeprowadzony w warunkach, które były całkowicie pozbawione jakiejkolwiek asocjacji, jednak w rzeczywistości, gdy się uczymy, niemal zawsze mamy jakieś skojarzenia. Z tego badania wynikło, że materiał, który nie zostanie powtórzony w ciągu godziny od nauki, nie zostanie zapamiętany. Czy mamy zatem się tym przejmować i zawsze kierować tym, co mówi krzywa?

Bywa, że nauka nowej rzeczy zajmuje nam cały dzień, dlatego ciągłe powtarzanie całego raz przeczytanego materiału nie jest fizycznie możliwe w każdym przypadku. Warto jednak wiedzieć, że krzywą Ebbinghausa warto zastosować w wybranych, najważniejszych przedmiotach. A następnie wybrać z nich najistotniejsze informacje, które będziemy powtarzać według krzywej. Czasami bywa też tak, że po prostu zapamiętujemy coś od razu, bez najmniejszego problemu. Sprzyjają temu specyficzne warunki, takie jak między innymi śmiech i zabawa. W takim wypadku krzywa Ebbinghausa może okazać się całkowicie zbędna!

Jak często powtarzać materiał?

Nie zapominajmy jednak o tym, że w ogromnej większości przypadków powtórki są ważne. Dlaczego? Nawet jeśli szybko coś zapamiętamy, nie oznacza to, że nigdy tego już nie zapomnimy. Powtórki znacznie zwiększają szansę na to, że dana informacja pozostanie w naszej pamięci na zawsze. Tak działa mózg. Warto zoptymalizować proces powtórek, na przykład powtarzając coś sześć razy w ciągu dwóch tygodni, niż dwadzieścia razy w ciągu jednego dnia. Umysł potrzebuje czasu, żeby wytworzyć odpowiednie synapsy oraz utrwalić wiedzę.

Mądre robienie powtórek to także robienie ich tuż po nauce, a następnie około godziny po niej. Kolejną powinniśmy zrobić już następnego dnia, a jeszcze następną po tygodniu. Po upływie miesiąca dobrze zrobić jeszcze jedną, a ostatnią po sześciu miesiącach. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że materiał zapamiętaliśmy naprawdę bardzo dobrze i na bardzo długi czas. Krzywa Ebbinghausa charakteryzuje się dużym potencjałem w podniesieniu wyników nauki, jednak nie sposób korzystać z niej w każdym wypadku.